Историски Исус, пред Христ

12.04.2012 17:03
Историски Исус, пред Христ

I

Кога денес, по некоја случајност, Јешуа ха-Нозри, Исус Назореј (грч. Nazoraios – Матеј 26.71; Јован 19.19; Дела Ап. 2.22; 24.5) би имал можност, како Повратник, да се осврне на двете религии на кои им даде траен печат, тој, секако, би имал многу причини за конфузија, недоверба и грижа. Таквите чувства, секако, би биле силно изразени во поглед на христијанството, религија која своето потекло и вековен идентитет му го должи токму нему, „Синот Божји“, отколку што тоа евентуално би било случај со јудаизмот, религија од која потекнува самиот тој и која, исто така, доживеа значајни промени по уништувањето на Ерусалимскиот Храм, во 70 година од н.е. На историскиот Исус, всушност, сѐ она што се случувало во таа нова религија, која го носи неговото месијанско име – почнувајќи од еден вид теолошка ревизија на апостолот Павле и неговиот следбеник Лука (Дела на Светите Апостоли) – би му изгледало ново, чудно, непознато. Како рабин („Учител“, Матеј 23.8) и хасид („Божји Светец“, Марко 1.24) од првиот век, Јешуа, сосема сигурно, не би можел да ја прифати сета она христоцентрична фиксација на доцните следбеници на неговата сопствена личност, како ни статусот Спасител на светот, да не зборуваме за бласфемичното (од гледиште на јудаизмот) поистоветување на Исус со Богот на Аврам, Исак и Јаков.  
 
Јешуа ха-Нозри веројатно бил роден околу 5-тата или 6-тата година пред нашата ера, пред самиот крај на владеењето на јудејскиот крал Ирод Велики (37-4. г. п.н.е.) Приказната за неговото чудесно раѓање и рано детство, од сите текстови на Новиот Завет, може да се најде единствено кај Матеја и Лука. Денес во науката е општоприфатено дека тие „пролози“ настанале независно и подоцна од основниот текст на самите евангелија. Интересно е што ниту еден друг дел од Новиот Завет, ниту експлицитно, ниту имплицитно, не упатува на некаков податок од тие две приказни. Исто така, самиот Исус во други делови на евангелијата никогаш не укажува на кој било дел од тие наративи, во смисла на некаков додатен „автобиографски“ осврт. Доколку овие две воведни целини по некоја случајност би недостасувале, тоа воопшто не би се забележало во остатокот на текстовите на Матеја и Лука, како ни во останатите две канонски евангелија. Очигледно, вметнувањето на тие пролози имало за цел нееврејската, „паганска“ публика да ја импресионира со приказната за чудесното зачнување, мистеријата за Исусовото раѓање и таинствените случувања кои го следеле раѓањето на Синот Божји.
 
Како Исусови родители, меѓутоа, независно од самите пролози, се споменуваат Јосиф (Josef) и Марија (Miriam). Јешуа имал и четворица браќа (Јаков, Јосиф, Симон и Јуда – Матеј 13.55), како и неколку сестри (Матеј 13.56; Марко 6.3). Не е воопшто сигурно дека неговата фамилија некогаш живеела во Назарет, галилејско село за кое историчарот Јосиф Флавиј, преокупиран инаку со разни и најситни детали за тогашната еврејска историја, не кажува ништо. Тоа место не се споменува ни во Мишнa, па оправдано може да се постави прашањето дали уште во времето на Матеј, на Исусовите следбеници им било важно неговото изворно религиско, теолошко определување (ha-nozri, nazorej – чувар, оној кој се придржува до [Законот, Тората], или евентуално nazirit – посветен, издвоен) во своите раскажувања го замаглуваат називот на едвај познатото место во Галилеја (Nazaret, на пр. во Матеј 2.23), при што Iēsous Nazoraios, (од хеб.ha nozri),станал Iēsous Nazarēnos („Назареецот“, како, на пр. во Марко 14.67). Оваа претпоставка посебно добива на тежина ако се земе предвид дека апостолот Павле, деценија-две после Исусовата смрт, спори со неговиот брат Јаков, назареецот кој строго се придржувал до еврејскиот Закон. Бидејќи Јаков умрел 62 година, во време кога и Павле исчезнува од историската сцена – и двајцата дејствувале во период од околу две децении (40-60 г.), уште пред составувањето на евангелијата – јасно е од колкаво значење биле алтернативните патишта на ширење на новата верска доктрина за формирање на христијанството.
 
Самиот Исус, инаку, недвосмислено ги предупредува своите ученици (за разлика од Павле, кој никогаш не го ни запознал Исус), да не одат кај неевреите или во самаријански градови, туку само да се упатат кај „изгубените овци на Израелевиот дом“ (Матеј 10.5-6). Тој лично најмногу проповедал, исцелувал и патувал по Галилеја, главно по мали места (Капернаум, Кана, Витсаида, Хоразин, итн.), додека неговите престојувања во Антипин Сефорис или престојната Тиберија воопшто не се споменати во евангелијата. Сепак, и двата града во времето на Исус биле вистински урбани центри со импресивна инфраструктура. За време на осумдесеттите години од минатиот век, на археолошкиот локалитет во Сефорис пронајдени се, на пример, еден цел театар, базилика, вила и ритуални бањи. Сите тие објекти се подигнати или биле обновени после смртта на Ирод Велики, на заповед на неговиот син Ирод Антипа кој, како управител на Галилеја (тетрах од 4. п.н.е. до 39 н.е. ) и Исусов современик, се споменува во евангелијата на Новиот Завет. Посебното значење на Сефорис за проучување на раното христијанство е, секако, во тоа што тоа место е оддалечено само еден час одење од Назарет. Иако евангелијата не споменуваат никаква Исусова дејност во тој град, можеме да претпоставиме дека тој и неговите родители имале прилика да го посетат местото. Покрај тоа, Исусовата мајка Марија, според преданието, е родена во Сефорис, а таткото, дрводелецот Јосиф, лесно можел да добие работа во време на изведување на големите дела кои ги покренал Ирод Антипа. Во секој случај, археолошката реконструкција на овој град сосема неочекувано открива една значајна урбана галериска средина во која се движел и во која проповедал самиот Исус, па и неговиот лик во тој космополитски хелинистички контекст може да се согледа во донекаде изменето светло. Само три децении после Исусовата смрт, Сефорис станал и седиште на еврејската влада, а околу 135 година тој станува и центар во кој се сместува и Санхедринот, врховното судско и законодовно тело на Евреите од тоа време. На крај, околу 200-та година, рабинот Јуда Ханаси во Сефорис ја составил Мишната, еврејски религиозно-правен кодекс на кој се базира и доцниот Таламуд.
 
За Исусовиот живот пред неговата средба со Јован Крстител, кој е погубен во 15-та година од владењето на Тибериј, значи, 29-та година од н.е., не се знае речиси ништо. Таа средба, меѓутоа, има големо значење за почетокот на дејноста на Јешуа во Галилеја, но не е сосема јасно која улога ја имал Јован во тој контекст. Крстителот во евангелијата се споменува како Галилеев „претходник“, но дали тоа, на пример, значи дека Исус го наследил Јован на чело на некоја еврејска заедница во рурална Палестина? Или и Исус и Јован припаѓале на иста заедница уште пред тоа драматично случување во Јордан (кое личи на своевидна иницијација на предвоник на некоја верска група, заедница)? Впрочем, и двајцата го привлекле вниманието на тетрахот Антипа кој го наредил Јовановото погубување. Според евангелието на Лука, и Исус е предупреден од страна на фарисејот дека Ирод ќе го убие (Лука 13.31). Во секој случај, тешко е да се поверува дека Крстителот тука бил само епизодична личност, во чиј контраст, според замислата на евангелистите, би се истакнал новиот учител од Галилеја. Бидејќи кон Исусовиот претходник пристапувала за крстење „сета Јудејска земја и сите ерусалимци.“ (Марко 1.5).
 
Инаку, Исусовата активност, опишана во евангелијата, траела многу кратко, според авторот на Јовановото евангелие, околку една година. Бидејќи го осудил римскиот прокуратор Понтиј Пилат, кој управувал со Палестина од 26-36, Исус, очигледно, е распнат на 14 нисан 30-та година, ден пред Пасхата во Ерусалим. Неговата осуда веројатно била последица на нередот кој тој, во пророчки занес, го предизвикал во трговската област на Ерусалимскиот храм неколку дена пред неговото апсење (Матеј 21.12. и натаму). Во евангелието според Лука, обвинението поротив Исус нешто поконкретно се сведува на неговата побуна и одбивање да им се плати данок на римските власти (Лука 23.2). Сосема е возможно инцидентот во Храмот да бил поврзан со отпор против плаќање такси. Уште во шестата година од н.е. еврејскиот патриот по име Јуда Галилеец, на пример, предводел вооружена побуна која Римјаните ја задушиле, но која дала повод и надеж за подоцнежните судири со римските власти. Сето тоа се случувало за време на масовниот попис на населението во Римското царство, во време кога Квиринеј управувал со Сирија (6 г. н.е.), па тие случувања се забележани и во евангелието (Лука 2.2.) Инаку, еден од Исусовите следбеници, Симон, се нарекува во евангелието Зилот (Лука 6.15; Дела Ап. 1.13). Тој дури бил и припадник на најтесниот круг на Јешуините следбеници, а го носел името на неговиот роден брат, како и синот на Јуда Галилеецот. Ако се земе во предвид дека Јешуа ха-Нозри, и самиот Галилеец, бил на чело на една заедница која исто така дошла под удар на римската власт (обвинение за побуна, неплаќање на данок), како и Иродовата лоза (погубувањето на Крстител и заканите врз Исус) и првосвештеникот на Ерусалимскиот храм (Исусовото судење и подоцнежното Јаковово убиство), станува јасно поради што, каков било обид за разбирање на историската улога на Исус е најтесно поврзана со религиско-политичките случувања во Палестина од првиот век што се одбележани со бурна разделба во пресрет на еврејската војна со Римјаните. Од друга страна, Исусовата, главно теолошка, месијанско-есхатолошката преокупација е поврзана со настојувањето да се воспостави царството божјо и тоа е порака упатена, пред сѐ, до Евреите и Израел (Лука 24.21; Дела Ап. 1.6) Поради тоа, всушност, и неговиот претходник, Јован Крстител, ги повикувал Израелците да се покајат и да се подготват за доаѓањето на тоа царство.  

Потоа, Исусовиот „наследник“ во Ерусалим бил неговиот брат Јаков, кој според писанијата на Павле и Делата на апостолите се споменува како угледен „столб“ (stylos – Гал. 2.9) на доцното Исусово движење. Покрај тоа, црковниот историчар Еусебиј од Кесарија – кој не штеди пофални зборови кога зборува за Јаков „кого луѓето одамна го нарекуваат Праведен поради неговите извонредни доблести“ (Hist. eccl. 2.1) – се повикува на свеочењето на Климент Александриски, во неговото дело Hipostasis, каде што во шестата книга се вели следново:

„По Спасителовото успение, Петар, Јаков и Јован не го положиле правото на првенство бидејќи нив Спасителот особено ги дарувал, туку го избрале Јаков Праведниот за епископ на Ерусалим.“

Еусебиј уште два пати (2.23 и 7.19.1) нагласува дека апостолите го избрале Јаков за поглавар на Ерусалимската заедница, а после наведува дури четиринаесет негови следбеници во Ерусалим (т.н. „епископи на обрежување“ – 4.5, при што терминот епископ овде е очигледен анахронизам кога станува збор за раната назорејска заедница во Ерусалим), меѓу кои, изгледа, биле и некои други Исусови роднини: Симон, Јуст, Закеј, Тобиј, Бенјамин, Јован, Матија, Филип, Сенека, Јуст, Леви, Ефрес, Јосиф и Јуда. Последниот од тие црковни поглавари, Јуда Кириакос, живеел во Ерусалим во време на Хадријановото владење и востанието Бар Кохиба (134-135 г.) Неговото презиме Кириакос (буквално „од Господа“) сугерира, во секој случај, дека тој бил во некакво сродство со Исус. Од друга страна, Симеон бар Кохба, Јакововиот наследник во Еурсалим (62-107.г.), сосема експлицитно се споменува кај Еусебија како Исусов роднина, брат од стрико (Hist. eccl. 3.11). Улогата на Исусовото семејство јасно е нагласена и во Делата на апостолите, каде, уште во едно од првите поглавја, апостолите споменуваат собир со Исусовата мајка и неговите браќа (1.13), но тука, за разлика од Еусебиј (Климент), никаде не се истакнува Јакововото првенство меѓу овие Христови следбеници.
 
Епифаниј и некои други црковни отци, херезиолози, оваа тесно поврзана зедница на Исусови следбеници ја сметаа за една од христијанските секти или „ереси“. Тоа е, секако, поради тоа што тие не припаѓале на главните текови на новата религија која, под влијание на Павле, набрзо се развила во дијаспората, туку веќе претставувале независна група на „еверејски христијани“ која набрзо го изгубила своето првобитно харизматично влијание и престиж, претворувајќи се со текот на времето во своевиден религиски реликт. За тој конзервативен карактер на раното Исусово и Јаковово движење најдобро можеби сведочат имињата со кои тие Евреи се нарекуваат во историските и црковните извори. Тие, имено, во широките кругови биле познати како ебионети и назореи. Името ебионети (од хебр. ebionim – сиромашни) во почетокот веројатно претставувало назив кој се однесува на „свети сиромашни“ во Ерусалим (Рим 15.26), додека подоцна тоа име почнало и да се злоупотребува, па тогаш така се ослонувале и оние следбеници за кои се сметало дека се „сиромашни на дух“ или на верба во Христос. Во изворна смисла, терминот ebionim се однесува на доброволно одрекување од името, сопственоста, во духот на онаа етика за која сведочат Делата на апостолите:  
„И никој меѓу нив не беше во скудност, зашто сите, кои имаа ниви и куќи, ги продаваа, а цената на продаденото ја донесуваа и ја ставаа пред нозете на апостолите.“ (Дела 4.34).
 
 
Марк Шагал, Егзодус
 
За учењата на назорејците и ебионистите од тој најран период се знае многу малку, и тоа најмногу поради тоа што нивните изворни дела не се сочувани. Во тој корпус на религиска литература се нашле, на пример, некои евангелија кои своите списи ги споменуваат или цитираат црковните отци Јероним, Епифание и Климент Александриски. Тука пред сѐ станува збор за Назорејското и Ебионитското евангелие, списи составени на арамејски и грчки јазик, како и Евангелие според Хебрејците и Евенгелие според Египќаните, за кои се верува дека настанале во еврејско-христијанските заедници во Александрија. Некои автори тука дури ги вбројуваат и старите делови на Томиното евангелие пронајдено во Горен Египет. Последните фрагменти од тие списи, наведени во делата на споменатите црковни автори, подоцна се најдоа во различни збирки на новозаветни апокрифи, а отец Јероним вели дека сите тие документи водат, всушност, потекло од Евангелието според Хебрејците кое, како што тврди, претставува оригинал на арамејската верзија на Евангелието според Матеј. Така, на пример, во својот коментар на Евангелието според Матеј, Јероним го истакнува и тоа дека тој самиот го превел, од хебрејски на грчки, евангелието кое го користат назорејците и ебионитите, а кое „поголем дел од луѓето“ го нарекуваат автентично по Матеј. Тој запис, за жал, не е сочуван на хебрејски или арамејски јазик (постои само грчка верзија), но интересно е што Еусебиј во книгата на Левиј Папиј од вториот век го пронашол следниов податок за тоа евангелие: „Матеј ги составил говорите (ta logia) на арамејски јазик кои потоа секој ги преведувал онака како што можел“ (Hist. eccl. 3.39.16). Тука, секако, треба да имате на ум дека Папиј, епископ од Хиераполис во Фригија, своето предание го запишал само педесет години по составувањето на Евангелието според Матеј, така што тој можел да има одреден увид во потеклото на тој документ. Можеме, исто така, да претпоставивме дека записот на Матеј најпрвин кружел меѓу Јешуовите следбеници од крајот на првиот век, во вид на мала збирка на неговите говори на арамејски јазик (нешто како документот Q – претсиноптички извор во кој, уште околу 50-та година, во засебна форма се зачувани Исусовите беседи), така што таа изворна компилација навистина му е припишувала на Матеј. Потоа, како што тврди Папиј, секој ги преведувал и толкувал овие говори онака како што знаел и умеел, па како резултат на тие понатамошни предакции произлегло и евангелие на грчки, кое и понатаму се врзувало за името на Матеј.
 
Наведуваме еден карактеристичен дел од Евангелието според Хебрејците кој Јероним го доведува во врска со арамејскиот Матеј:
 
„А кога Господ му го предаде ленениот плашт на слугата на свештеникот, отиде кај Јаков и се појави пред него. Бидејќи Јаков се заколнал дека нема да јаде леб од оној час кога пиел од чашата Гоподова додека не го виде воскреснат помеѓу оние кои спијат. И набрзо потоа Господ рече: ’Донесете маса и леб!’ И веднаш се додава: Тој го зеде лебот, го благослови и го преломи и му го даде на Праведниот Јаков, па му рече: ’Мој брату, јади го овој леб, бидејќи Синот човечки стана помеѓу оние кои спијат.’“ (Јероним, De viris inlustribus 2).
 
Од овој дел јасно се гледа, на пример, со која побожност авторите на тоа апокрифно евангелие го доживувале Исусовиот брат Јаков. Тоа, всушност, го потврдува и писателот на евангелието според Тома, кога во еврејски дух вели дека „поради праведниот Јаков настанаа земјата и небото“ (лог.12).  
 
Како сведок на Христосовото воскреснување, Јаков има посебно значење и во посланието на Павле. Во Апостоловото изнесување на традиционалната формула на воскреснување во Првото писмо на Коринтјаните (15.3-8) – документ од раните педесетти години на првиот век и најстар сочуван извештај за Исусовото воскреснување – Павле изнесува необичен редослед на Христосовите јавувања на учениците и другите следбеници. На првото, почесно место, се споменува апостолот Петар (Кифа), а дури потоа останатите единаесет апостоли. Воскреснатиот Исус потоа, според наведувањето на Павле, го виделе дури 500 „браќа“, од кои некои биле живи и во негово време. Збунува, меѓутоа, податокот, после сите тие јавувања, дека Исус повторно се покажал пред својот брат Јаков, па потоа, повторно, пред сите апостоли (15.7). Се чини дека овој дел може да сведочи и за присуството на две различни и, очигледно ривалски, компететивни традиции за првенството на Исусовите ученици (Петар versus Јаков) што се одржале, како што гледаме, и во добата на коринтскиот кериган свети Павле. Павлевото споменување на Исусовото јавување во кратката перикопа од неколку редови, претставува, би рекол, еден вид премолчен компромис со двете традиции.
 

Исус седи пред Каифас, еврејски свештеник назначен од страна на Римјаните
 
Но, назад на ебионитите. Интересно е што нивната иделогија на „првобитен комунизам“, нивниот идеал на светата сиромаштија, во голема мера влијаело на авторот на Јаковото послание во Новиот Завет, во кое се проповеда одрекување од богатството и се величи животот во сиромаштија, посветен на верата и праведноста:
 
„Послушајте, возљубени браќа мои, не ги избра ли Бог оние кои се сиромаси пред светот за да бидат богати во вера и наследници на Царството, кое им го ветил на оние, кои Го љубат? А вие го презревте сиромавиот! Не се ли богатите тие, кои ве угнетуваат и ве влечат по судилиштата?... Ова е чиста и неизвалкана побожност пред Бога и Таткото: да бидат посетувани сираците и вдовиците во нивните неволји, и самиот да се пази себеси непорочен од светот.“ (Јаков 2.5-6; 1.27).
 
Со оглед на тоа дека Епифаниј го сместува тоа ебионитско или назореско движење во бурен историски период, во кој Евреите воделе војна против Римјаните (66-70 г.), нивната традиција можела навистина да се доведе во врска со апостолот Јаков и Исусовото движење во Ерусалим. Во тој случај, тие историски би му претходеле и на апостолот Павле. На „апостолскиот собир“ во Ерусалим (околу 51 г.), кој се споменува во Делата на апостолите, се истакнува, навистина, една група Исусови следбеници кои тука се споменуваат како оние кои „ревнуваат за Законот“ (21.20). Познато е, на пример, дека тие верници го критикувале Павле поради неговиот премногу либерален однос кон обврските и прописите за подготвување храна. Од Делата на Лука знаеме уште и дека тој собир пресудил во корист на Павле, додека назорејците-ебионисти од оркужувањето на Јаков го застапувале ставот според кој спасение може да се постигне само ако верниците се подложат на ритуално обрежување кое го препишува тората. Назорејците од втората и третата генерација кои, очигледно, ги составувале и некои од споменатите евангелија, прилично го идеализирале ликот на праведниот Јаков, па и неговата маченичка смрт набрзо станала предмет на своевиден култ. Јосиф Флавиј во своите Старинија датира Јакововата смрт околу 62-63 година, т.е. во време кога римскиот државен службеник Албин требало да го смени Анана на должноста прокуратор на Јудеја. Поради својата неутралност, Јосиф тука може да се смета за поверодостоен сведок од црковниот историчар Еусебиј, кој забележително настојувал Јакововата смрт (кај него датирана околу 66 г.) да ја доведе во врска со еврејско-римската војна и доцниот пад на Ерусалим. Според тоа црковно сценарио, катастрофалното случување од 70-тата година би можело тогаш да се интерпретира и како божја казна која ги стигнала Евреите поради погубувањето на Христовиот брат.
 
Во секој случај, смртта на Јаков, како и доцната војна со Римјаните, ги потикнале ебионите да го напуштат Ерусалим и да се преселат во областа источно од реката Јордан, во нееврејскиот град Пела. За тоа кратко известува и Еусаби:
„На членовите на еурасалимската црква, со посредство на откровение, им е наредено пред почетокот на војната да го напуштат Градот и да се населат во Пела, во градот Переј. Така, тие кои верувале во Христос од Ерусалим преминале во Пела.“ (Hist. eccl. 3.5).
 
Пела, потоа, според извештајот, станала нов центар на назореите-ебионистите. Според Еусебиј, ова иселување се случило за време на владеењето на наследникот на Јаков, Симеон бар Кохба, вториот епископ на Ерусалим. Симеон бил син на Јаков и роднина на Исус, кој починал околу 106/7 година. Меѓутоа, пред тоа, тој со одреден број свои следбеници се вратил во Ерусалим. По второто разурнување на Ерусалим, кое следело како последица на Бар Кохбиното востание (132-135 п.н.е.), се губат и сите траги на оваа заедница во Палестина и Јордан. Се претпоставува дека единствено тие не зеле учество во бунтот, што всушност е сосема логично со оглед на фактот дека еврејските рабини го прогласиле Бар Кохба за Месија, а назорејците како и останатите христијани верувале дека тој Месија може да биде единствено нивен Исус.
 
II

Сосема подруго стои работата со таканaреченото „Евангелие според Павле“ (Римјаните 1.15; 1 Коринтјаните 15.1), традиција за Исус која е сочувана во Апостолските автентични писма. Павлевото евангелие не е, секако, извор во кој би можело да се најдат некакви значајни податоци за историскиот Исус, па сепак, неговиот портрет на Исус Христос тука има барем хронолошки приоритет во однос на сите четири евангелија на Новиот Завет. Едноставно кажано, сликата на Павле за „Христовата вера“ се добива од документи кои се постари од синоптичките евангелија. Тука, на пример, можат да се вбројат Првото послание до Коринтјаните, па писмата на Филипјаните и Колосјаните. Сите овие три текста настанале за време на педесеттите и раните шеесетти години од првиот век. Денеска со прилична сигурност може да се тврди дека самиот Апостол бил автор на Коринтјаните и Филипјаните, додека истражувачите сè уште спорат околу авторството на Посланието до Колосјаните. Во секој случај, сите три писма се постари од најстарите каноски евангелија. Барем 20 години ги дели, на пример, Писмата на Павле од Евангелијата на Марко.

Па, каква е таа слика, каков портрет на Исус Христос е сочуван во новозаветните посланија кои му се препишуваат на Павле?

Според синоптичката традиција, Исусовата почетна точка не е на небо, туку во руралната Палестина, каде што тој бил и роден. Во своите рани триесетти години Исус се појавува на Јордан, му пристапува на Јован Крстител, а по крстењето започнува да го проповеда блиското доаѓање на царството божје. Неговата активност во Галилеја и Јудеја не трае долго, најмногу година-две, бидејќи тој набрзо е уапсен, осуден и распнат на крст. Според најстарото, Марковото евангелие, Исусовото тело по распнувањето е завиено во платно и сместено во гроб заштитен со голем камен. Два дена подоцна, Марија Магдалена, Марија на Јаково и Соломија се упатиле до местото на Исусовото почивалиште за да го миропомазат својот мртов учител. Големиот камен кој ја затворал неговата гробница, меѓутоа, бил стркалан, а жените во гробот виделе млад човек во бел фустан кој им објаснувал дека Исус станал од гробот, и дека тоа треба да му го соопштат на Петар и на другите апостоли. Трите жени, меѓутоа, се исплашиле и во тој страв никому не рекле ништо. Токму на тоа место се завршува, според најстариот ракопис на евангелијата, и Марковото раскажување. Текстот кој следи (Марко 16.9-20) претставува најдоцниот додаток на непознат редактор. Сите сочувани ракописи се совпаѓаат само до осмиот стих на 16 поглавје. Дотаму, всушност, и Матеј и Лука го следат Марковиот текст на евангелијата. Но, сè што доаѓа после Марко 16.8 не се наоѓало во изворните списи на Марко.

Понатаму, тука нема ни јасни назнаки за Исусовото воскреснување или повторно раѓање (како на пр. во Лука 24.13 и понатаму).

Од друга страна, според концепцијата на Павле, Синот Божји, „космичкиот Христос“, имал, пред својот живот во тело, одлучувачка улога во процесот на создавање на светот! Тоа сфаќање на Павле можеби најдобро би можело да се илустира со некои карактеристични извадоци од неговата песна до Филипјаните и Колосјаните:
Имајте ја во себе истата мисла, која беше и во Исуса Христа;

Кој, иако е во Божјо обличје, не го сметаше како грабнато – тоа што е еднаков со Бога,
туку се лиши Самиот Себе, и зеде обличје на слуга станувајќи сличен со луѓето.
И откако се најде во лик како човек, Тој се понизи Самиот Себе и стана послушен до смрт, дури и до смрт на крст.
Затоа и Бог Го превозвиши и Му подари име, што е над секое име,
и во Исусовото име да се поклони секое колено на оние: кои се на небото, и на земјата, и под земјата;
и секој јазик да исповеда дека Исус Христос е Господ, за слава на Бог Таткото.
(Филилјани 2.5-11)
Навистина, едни Го проповедаат Христа од завист и љубов кон препирки, а други од добра волја;
едни од љубов, знаејќи дека лежам во окови за одбрана на Евангелието,
а други Го навестуваат Христа од нечесно честољубие, не со чиста намера, мислејќи да ми нанесат неволја во моите окови.
Но што тогаш? Само тоа: дека на секој начин, било дволично или искрено, Христос се проповеда. И му се радувам на тоа, а и ќе се радувам,
зашто знам дека ова – преку вашата молитва и помошта на Духот на Исуса Христа, ќе ми биде за избавување,
согласно моето цврсто очекување и надеж, дека во ништо нема да се засрамам; но како и секогаш во сета смелост, така и сега, Христос ќе се возвеличи во моето тело, било преку живот, или преку смрт.
(Колосјани 1.15-20)

Да ги воочиме, најпрвин, овие два дела – чија содржина е сосема различна од она што го наоѓаме за Исус во синоптичките евангелија – имаат структура на химна. Денеска во науката главно се смета дека тие две химни не ги составил Павле, туку дека тој користел текст наследен од традицијата за да ја поткрепи својата основна идеја. Апостолот, веројатно, го прилагодил тој изворен химничен материјал преку дополнителна редакција од чисто теолошка, христолошка причина. Тој поетски преттекст редакциски го „спинувал“, додавајќи ја јасно препознатливата симболика која се однесува на Исус – како што се, да речеме, реферирањата на „црква“ и „крвта на Неговиот крст“ (Колосјани 1.18 и 20.) Резлутатот од сето тоа е и славењето на Исус кое произлегува од искуството на верата на неговите следбеници, при што се нагласува дека Христос, во чие име тие се крстени, всушност, не е никој друг туку самиот Создател, Искуптиел, Господар на сите нешта на небото и земјата. Тој Космички Христос, Создател, меѓутоа, важно отскокнува од претставата за Исус како во синоптичките евангелија, така и меѓу назорејците-ебионитите. Тој, всушност, во таа своја теолошка, метафизичка слоевитост е многу близок до Логосот-Христос во евангелието на Јован. Од друга страна, ниту Јован, ниту Павле не биле загрижени за историскиот Исус.

Трудејќи се да воспоставиме јасна разлика помеѓу историскиот Јешуа и Павлевиот Христос на верата, се најдовме во една, донекаде парадоксална, ситуација. Историскиот лик на Исус, реконструиран на основа на синоптичка градба, секако е постар од Павлевата или Јовановата христолошка идеја за Космичкиот Христос, Христос-Логосот. Тука, секако, тргнуваме од логичката претпоставка дека самата историска личност, која дури подоцна станува предмет на религиски култ, е постара од самиот култ. Па сепак, Павлевата верзија на Исус е порана, таа има хронолошки приоритет во однос на синоптичарите со самото тоа што неговите писма се постари и од тие евангелија. Привидниот парадокс, понатаму, е во тоа што преданието за Христовата вера е сочувана (барем во форма на писма) пред традицијата за историскиот Исус, иако знаеме дека изворната историска личност дала повод за подоцнежна шпекулација за божествениот Христос.

Меѓутоа, тука е важно да се нагласи дека историскиот Исус проповедал религија која била сосредоточена само кон Бога, но не на него самиот, додека верувањето на неговите следбеници надвор од Палестина било изразито христоцентрично. Сè во таа нова религија се темели на Христос. А самиот Исус не бил премногу концентриран на самиот себе. Тој, на пример, не се нарекува себеси Месија (Христос), или Синот Божји; тоа го прават други луѓе. Тоа друго име, според евангелијата, повеќе го користат демоните или оние кои се опседнати со нив. Меѓутоа, она што самиот Исус најмногу го интересирало било своите следбеници, во склад со Тората, да ги донесе до царството божје што доаѓа наскоро. Неговото целокупно есхатолошко учење и практично однесување е сосема во склад со хасидскиот и пророчкиот јудаизам од тоа време, па со право би можело да се истакне дека тоа што тој го проповедал и практикувал не било (барем не за време на неговиот живот) никакво христијанство, туку повќе еден есхатолошки јудаизам од назорејски вид. Всушност, никакво христијанство сè уште не се споменува ни во евангелијата, ни во писмата на Павле.

Поради тоа и оној кој навистина сака барем малку да се приближи до Исусовата автентичност, историската личност, тоа може најпрвин да го направи преку подобро познавање на еврејската религија во првиот век, но и разбирање на она што самиот Јешуа го зборува и прави (наместо она што други, па и доцната црква, за него го зборуваат). По Исусовото распнување, Павлевата заедница набрзо се проширила и преместила надвор од својот матичен, еврејски локус во Рим, Сирија, Мала Ззија, Грција, Египет, понатаму, во еден повеќе хеленистички, грчко-римски свет чии јазици и религии биле важно различни од оној јудаизам кој Јешуа го проповедал во Палестина. На луѓето од таквото културно и духовно опкружување, апостолот Павле морал да им ги преведува и прилагодува идеите кои потекнувале од еврејската религија. Неговите нееврејски слушатели и соработници во Атина, Антиохија, Ефес, Александрија и Рим не би можеле поинаку да го разберат. Во таква обработка, учењето на Исус започнало да се шири, да се развива, но и најважно да се менува надвор од Израел, па и отаму и влијанието на извесни идеи од хеленистичкиото духовно милје станувале сè подоминантни. А токму низ тој процес на хеленизација изворното движење на Исус било значајно трансформирано, за на крај да стане една целосно нова, универзална, светска религија која Јешуа ха-Нозри денес повеќе не би можел да ја препознае.

Извор: Peščanik.net

Интересно секој Велигден и

Интересно секој Велигден и Божиќ вашата клапа објавува контроверзни текстови во врска со Исус Христос и општо со христијанската вера. Втора интересна работа никогаш не сум видел текст посветен на Мухамед и неговата 9 годишне жена, на Мухамед и неговите освојувачки походи, или некој текст за џихадот...или чекате вахабистот од вашиот портал да напише нешто?

Istoto e i vo Bugarija. Site

Istoto e i vo Bugarija. Site sto plukat po religija, plukat samo po Hristijanstvoto. I se pred Bozhik ili Veligden.

Sreken Veligden!

Ne se soglasuvam deka tekstov

Ne se soglasuvam deka tekstov e plukanje. Toj samo kazuva kolku prostata masa slepo veruva i kolku ucenjeto na Isus e iskriveno. Daj ne me jebi bre, 98 posto od vashite hristijani nemaat kniga procitano, a da ne zboruvame za Biblijata. Eve ti na primer Protivniku na asocijalci, garantiram deka ni zbor od tekstot ne si procital, kako sto nikogas ne si ja procital ni Biblijata.