За слободниот избор

16.07.2009 16:18
burka1.jpg

Во 60-тите и 70-тите години можеше да се купи „мека“ порнографска разгледница со девојка облечена во бикини или фустан, но кога само малку ќе се свиткаше разгледницата или би ја погледнале од друг агол, облеката волшебно исчезнуваше и можевте да го видите голото тело.

Ова е паралакса во вистинска смисла на зборот: очигледна промена на објектот предизвикана од промената на позицијата на набљудувачот која потоа овозможува да го видите во друго светло. Можеби и нам ни е потребен сличен отклон за да се фатиме во костец со политичките и идеолошките ребуси на денешнината.

Во амишките заедници постои обичајот rumspring (од германскиот henunspringen, да скокаш наоколу): во својата седумнаесетта година, на амишките деца (дотогаш подложени на строгата семејна дисциплина) им се дозволува да излезат и да го искусат светот околу себе - возење со автомобили, поп-музика, телевизија, дрога и секс. По неколку години од нив се очекува да се решат дали ќе станат членови на амишката заедница или ќе ја напуштат и ќе станат обични граѓани на Северна Америка.

Овој обичај е далеку од тоа дека на младите им дозволува навистина слободен избор, пружајќи им можност да ја донесат одлуката врз основа на целосното познавање и искуството од обете страни - ваквата практика претставува манипулација од најсуров вид. Тоа е лажен избор, ако и воопшто имало избор. Кога, по долгогодишната дисциплина и фантазирање за забранетото и за незаконските задоволства на надворешниот свет, амишките деца ќе бидат фрлени во него без претходна подготовка, тие не можат да сторат ништо друго освен да му се предадат на крајното престапничко однесување во желбата да го искусат сето тоа, и сосем се оддаваат на сексот, дрогите и алкохолот. Бидејќи им недостасуваат некакви ограничувања и претходни слични искуства, ваквата пермисивна ситуација неминовно им експлодира в лице и создава неподнослива паника. Лесно е да се обложиме на тоа дека за неколку години ќе се вратат во изолираноста на својата заедница. Не е ни чудо што речиси 90% од амишките деца постапуваат токму така.

Ова е извонредна илустрација на тешкотиите кои ја следат идејата за „слободен избор“: додека амишките пубертетлии формално гледано имаат избор, условите во кои се наоѓаат додека ја носат одлуката ги прават тие избори неслободни. За навистина да се има слобода на избор, тие би требале да бидат објективно информирани за сите алтернативи. Но единствениот начин да се изведе тоа би бил тие да се оттргнат од амишката заедница, т.е. да се претворат во Англоамериканци.

Овој пример јасно ги покажува границите на вообичаениот либерален однос кон муслиманките кои носат шамија - тие можат да ја носат ако тоа е нивен слободен избор, а не избор наметнат од страна на нивните сопрузи или семејства. Меѓутоа, кога жената ќе стави шамија како резултат на нејзиниот слободен избор (да речеме од верски причини), смислата на носењето шамија се менува во целост: тоа веќе не е знак на припадност на муслиманската заедница, туку израз на нејзината специфична индивидуалност.

Слично на тоа, постои разлика помеѓу кинскиот селанец кој јаде кинеска храна бидејќи неговото село тоа го правело од памтивек, и граѓаните/граѓанките на западните мегалополиси кои носат одлука да вечераат во кинески ресторан.

Наведениве примери покажуваат дека изборот секогаш е мета-избор, избор помеѓу вистинските избори: само жените кои бираат да не носат шамија навистина прават избор.

Поради тоа, во нашите секуларни општества, луѓето кои и’ придаваат големо значење на сопствената верска припадност се наоѓаат во подредена положба: кога им е овозможено да ги извршуваат своите обичаи, тие се толерирани како личен избор својствен ним самите; кога јавно ги искажуваат своите убедувања како нешто што суштински ги определува, тогаш се обвинувани за „фундаментализам“.

Тоа значи дека „субјектот на слободниот избор“ (во западна, толерантна, мултикултурна смисла) може да се појави единствено како резултат на исклучиво насилен процес на изместување од својот свет, отсекување на корените.

sloboden izbor

 vo muslimanskata zaednica zenata e slobodna da odlucuva samata za sebe.samijata e simbol na respekt i gordost.jas sum muslimanka,i toa sto vie pisuvate deka pravat izbor samo tie devojki koi ne nosat samija gresite mnogu.tie devojki go unistuvat zivotot i nitu se svesni za toa,od toj aspekt doaga i abortusot,ili kako sto e poznato i kaj site religii ubistvo na dete,potoa na porast doaga prostitucijata i red drugi  losi raboti.dodeka tie sto nosat samii se zastiteni sami vo sebe i od losi raboti.veruvat vo gospod,imaat respekt i tolerancija za drugite,so gordost nosat samija oti znaat deka taa e zastita od losite raboti koi se isklucuvat koga ke ja stavi na glava.muslimanskata zena e slobodna i poseduva pravo na svoj zivot i spored novite analizi kaj muslimankite ima mnogu pomal broj zaboleni od seksualni bolesti ili drugi prenoslivi.zivotot e samo ispit,ocenkite ke zavisat od naseto ucenje.premnogu zeni koi sami odlucile gi znaat greskite,nekoi znaat kolku zivotot bil tezok,so bolki  ne se zaboravat ili pak za nekoi zivotot bil premnogu kratok so site blagodeti.dobri ili losi
pozdrav do avtorot  i do okno...

e moja anonimke, stavi ja

e moja anonimke, stavi ja prvata recenica pod navodnici. Ako e slobodna da odlucuva dali da nosi samija ne tuku da bide zabulena vo bukvalna smisla, sto e so nejziniot zivot posle mazackata ????????
e togas pocnuva nejziniot izbor, feradze ili bula, pa navistina e dobar izborot. Isto taka ima izbor da rodi ili da umri ako ima zdravstveni problemi za vreme na bremenosta bidejki odzata i sekoja druga religija velat deka abortusot e ubistvo. Vo ovoj slucaj cie e toa ubistvo ??? Imam edno prasawe za anonimnata : Sto ako mazot saka poveke od 5 deca a taa ne ????
isto taka ima uste edna druga rabota, Mene licno mi se sluci da zenata ne moze da pojde na zabolekar bidejki Doktorot bil MAZ i ne smeel da ja vidi na liceto a taa bila so golemi bolki. Nejziniot maz ODZA na krajot veli deka odi ako treba do albanija da najde zena zabolekar.Patem toj lekar e eden od najdobrite lekari vo okolinata. PS Posle eden mesec zenata zavrsi na oralna hirurgija kade ne samo sto i go vidoa liceto, tuku i go vidoa i od nadvor i od vnatre i edvaj uspeaa da i go sredat. Navistina ODLICEN IZBOR ima taa zena. E toa te ceka bidejki po pismovo sto si go napisala mozam da zaklucam dek seuste nemas rodeno dete i deka ne si mazena, a ne daj boze mazot na nekoja zena muslimanka da pocine a taa da zivee onamu kade ima poveke braka. E za toa rasprasaj se malku i ce gi doznaes site tajni na muslimanstvoto i pravoto na izbor na zenata muslimanka, barem spored MUSLIMANSKATA RELIGIJA.
Tesko na tie luge vo 21 vek koi ziveat po zakoni i ubeduvawe od 15 vek ( barem mislam deka godinata bese tuka nekade po nivniot islamski kalendar )

Си направивте муабет, а?

Си направивте муабет, а? Браво, браво, подобар доказ за посмодернистичката состојба во која се наоѓаме, здравје!

Слични содржини

Општество / Теорија
Општество / Теорија / Музика
Општество / Свет / Теорија
Општество / Европа / Свет / Теорија
Општество / Европа / Став / Теорија
Општество / Психологија / Живот / Теорија

ОкоБоли главаВицФото